Ashtanga / Hatha yoga 

Tema & fördjupning


En kurs där du i lugnt tempo får förstå och öva extra på olika teman och aspekter av yogautövningen.
Så att du kan utföra yogan med god kroppshållning på ett säkert och bekvämt sätt.

Varje tillfälle är ett "vanligt pass" där läraren leder dig genom hela passet. 
Vi utgår från Ashtanga yoga, men med fokus på ett speciellt tema som är olika för varje tillfälle.


Vem är kursen lämplig för?

Du har gått en nybörjarkurs eller mer och vill fördjupa din förståelse för yogapositionerna så att du kan utöva yogan med större lätthet och säkerhet.

Torsdagar kl. 18.15 - 19.30

Start 20 maj, 5 tillfällen

 

Pris

ord. pris: 700 kr 
pensionär: 620 kr

Endast enstaka pass: 160 kr
(OBS! Enstaka pass bokas på sms: 0723-1059 24)


BOKA kursen

 

Har du frågor?

Hör av dig på mail, sms eller ring:

info@yoga-centrum.se

0723-10 59 24
 

Schema

20 maj: Bäckenbotten och bål / Bandhas (kroppslås)

I yoga "öppnar vi upp kroppen", tänjer och sträcker. Samtidigt som vi skapar öppenhet och frihet, behöver vi "hålla samman" kroppen, hålla den stabil och stark för att skydda leder och ligament. När känslan av motsatserna öppenhet och stabilitet infinner sig i kroppen, har sinnet en tendens att följa efter så att du känner dig jordad, lugn och vaken, fri, på samma gång.
Den muskulära påkopplingen har också som funktion att stimulera nerver för att påverka hjärnan på ett lugnande sätt.

27 maj: Framåtfällningar

Här övar vi på de grundläggande principerna för framåtfällningar och applicerar dem på olika framåtfällande positioner som ingår i ashtanga yogans första serie.

3 juni: Twister

Twister har potentialen att lösa upp spänningar runt ryggraden och öka blodgenomströmningen till de inre organen så att näring och avfallsprodukter kan sköljas in och ut ur vävnaden och hålla den vital. Twister kan också vara avkopplande och meditativa.
Här får du lära dig tekniken så att du kan göra twisterna på ett så optimalt och bekvämt sätt som möjligt.

10 juni: Bakåtböjar

Bakåtböjarna har potential att påverka oss på ett vitaliserande, upplyftande sätt.
I ett ashtanga-inspirerat pass, tittar vi på de grundläggande principerna för hur vi håller kroppen i bakåtböjar, så att de kan utföras på ett säkert sätt.

17 juni: Andning och flöde som tar dig in i stillhet

I det sista passet tittar vi lite extra på andningen i Ashtanga yoga.
Du leds i ett pass där känslan av flöde och att följa andetagets rytm, snarare än korrekt teknik är det centrala (det som integrerats i dig får komma till uttryck på ett naturligt sätt).
Passet avslutas med en enkel men kraftfull andningsövning samt en liten stunds sittande meditation med fokus på kropp och andning.

 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev