Schema och priser, Lidköping 
Vårterminen 2018

Prova-på V.3
(100 kr/pass, ingen föranmälan).

Ordinarie start V.4

Måndagar

Ashtanga yoga, nybörjare - måndagar kl.18.15-19.30 - 14 ggr - Maria

Nybörjarkurs i Ashtangayoga vänder sig till dig som är nyfiken på Ashtanga yoga. Du kan vara helt ny i yoga eller ha erfarenhet av annan yoga och även Ashtanga yoga. Ashtanga yoga har en fast sekvens. Vi kommer att lära oss ordningen på ställningarna och gå igenom grunderna steg för steg. Vi kommer även träna på att andas lugna jämna andetag. Ashtau betyder åtta och anga betyder grenar. Vi kommer att gå igenom vilka dessa åtta grenar är i denna yoga form.

Tisdagar

Ashtanga yoga senior - tisdag kl 10.00-11-30 - 14 ggr - Madelene (Fullbokat! Ej prova på!)

Ashtanga yoga är en systematisk metod där man i lugnt tempo lär sig ställningarna och att andas fritt och lugnt samtidigt som man utför positionerna. Den här yogan gör dig stark, smidig, ger bra balans och är samtidigt djupt meditativ.
Det här passet är anpassat för seniorer som är vana vid yoga sedan förut.

Ashtanga yoga, ledd klass -  tisdag 18.10-19.25 - 14 ggr - Madelene

Ashtanga yoga är en systematisk metod där man i lugnt tempo lär sig ställningarna och att andas fritt och lugnt samtidigt som man utför positionerna. Den väcker din livsenergi, gör dig stark, smidig, ger bra balans och är samtidigt djupt meditativ.
Eftersom metoden bygger på en fast serie, kan du sen lätt och med fördel träna hemma och bygga en yogapraktik som du alltid har med dig, genom hela livet.
I den här klassen blir du ledd genom stående serien och början av den sittande, och sedan avslutningssekvensen.

Läs och lär mer om Ashtanga yoga och dess tradition HÄR

Onsdagar           

Yoga för män - onsdagar 17.40-18.55 - 14 ggr - Ellinor

Är du kille/man och är intresserad av yoga? På den här kursen får du lära dig grunderna i yoga och kommer att guidas igenom yogans olika positioner. Yogan stärker din kropp och gör den smidigare samtidigt som du blir mer centrerad, fokuserad och lugn i sinnet.
Inga förkunskaper krävs, bara ett öppet sinne.

Torsdagar

Hatha yoga senior/mjuk bas - torsdagar kl 10.00-11.15 - 14 ggr - Madelene   

Detta är ett pass för dig som tror att du inte klarar att göra yoga för att du känner dig för orörlig och stel. Här kan du komma precis som du är och göra precis det som du klarar av. Här finns inget rätt eller fel sätt att göra yoga på utan vi söker oss fram till vad som är möjligt för var och en. Vi använder stolar, pallar och kuddar och filtar allt för att göra det möjligt att kunna röra kroppen så mycket som den kan och klarar av. Fokus är på rörlighet, ökad smidighet och träning i avspänning och andningsteknik. Passet går i ett mjukt och långsamt tempo så att du hinner känna effekterna av det du gör.

Ashtanga Yoga och Meditation, ledd klass - torsdag kl 17.15 - 18.45 -14 ggr - Madelene

Ashtanga yoga syftar till att öppna upp för en fysisk och psykisk avspänning som inbjuder till upplevelsen av att landa i sitt eget stilla centrum genom att du koordinerar andingen med rörelsen i ett förutbestämt flöde. Samma serie tränas varje gång och nervsystemet kan slappna av när du vet vad som ska hända.
Passet inleds med Ashtanga yoga på grund-nivå som alla kan vara med på (vi jobbar en bit in i stående serien och sedan avslutningssekvensen), och avslutas alltid med ca 20 min sittande ledd meditation.

Yinyoga - torsdag kl. 19.00 - 20.15 -14 ggr 

I yinyoga sitter eller ligger vi länge i olika yogiska ställningar för att sträcka ut bindväven och göra den mer följsam och smidig så att både muskulära spänningar och känslomässiga spänningar lagrade i kroppen löses upp. När spänningar frigörs, stärks och möjliggörs ett bättre energiflöde i de energikanaler som löper sublimt i vår bindväv vilket leder till att man får mer kraft och energi. Yinyoga är ett kraftfullt sätt att motverka stressrelaterad stelhet, värk och trötthet. Det är även ett bra komplement för dig som tränar andra sporter eller typer av yoga för att öka smidigheten och att föra bort slaggprodukter ur musklerna efter tex styrketräning (och därmed minska eventuell svullnad).

Fredagar

Ashtanga yoga senior - fredag 10.00 - 11.30 - 14 ggr - Madelene

Ashtanga yoga är en systematisk metod där man i lugnt tempo lär sig ställningarna och att andas fritt och lugnt samtidigt som man utför positionerna. Den här yogan gör dig stark, smidig, ger bra balans och är samtidigt djupt meditativ.
I den här klassen tar vi det extra lugnt.

Söndagar

Ashtanga yoga, Mysore och ledd klass - söndag 16.45 - 18.00 - 14 ggr - Madelene 

Vi inleder terminen med ledd klass. Därefter introducerar vi Mysore som innebär att du lär dig träna självständigt och bygga upp din egen yogapraktik i din egen takt och på dina villkor. Det är som pt-träning fast i mindre grupp. 

ALLA kan vara med! Både helt nybörjare och du som redan tränar är varmt välkommen.

Det är mycket bra att kombinera den här klassen med ytterligare en eller två ledda klasser under resten av veckan.
Pris 2 ggr/vecka: 2700 kr (pensionär 2400 kr).
Frikort: 3500 kr (pensionär 3200 kr)


Att träna på egen hand i grupp, kallas i ashtanga yoga för: Mysore. Mysore är den stad i Indien där ashtanga yoga ursprungligen kommer i från och där traditionen fortfarande har sitt centrum. Ashtanga yogans grundare heter Pattabhi Jois och hans sonson Sharath Jois för nu traditionen vidare. Hans shala (yogaskola) ligger i Mysore i södra Indien.

Läs och lär mer om Ashtanga yoga och dess tradition HÄR


Yoga för lugn & återhämtning - söndag kl. 18.15-19.30 -14 ggr - Madelene

I det här passet ligger fokus på återhämtning och lugn, vi jobbar främst med att lösa spänningar i de delar av kroppen som oftast håller stress, som tex axlar, nacke, diafragma, käkar och höfter. Det är en skön mix av mjuka, dynamiska rörelser, enkla flöden och vilande, statiska yin yoga-rörelser för att släppa spänningar och få flöde i kroppens energisystem. Andningsövningar och övningar för ökad närvaro och kroppsmedvetenhet ingår också i det här passet som är mjukt, lugnt och passar alla, oavsett om du yogat tidigare eller ej.

 

Priser

Frikort Yoga (du går obegränsat antal pass under terminen): 3 500 kr / Pensionär 3 200 kr.

28 ggr (hel termin, 2 gg/v): 2 700 kr / Pensionär 2 400 kr.

14 ggr (hel termin, 1 gg/v): 1 800 kr / Pensionär: 1 600 kr

7 ggr (halv termin, du väljer själv vilka sju gånger under terminen du går): 1100 kr / Pensionär 900 kr

3ggr (Du väljer själv vilka 3 ggr under terminen du går): 470 kr / Pensionär 420 kr

Drop in: 160 kr / Pensionär 140 kr


Prova-på-vecka v.3 (VT-18): Prova så många pass du vill denna vecka för att hitta rätt! 100 kr/pass. Ordinarie schema gäller, ingen föranmälan.

Delbetalning: Hel termin och frikort (alla kurspriser från 1600 kr och uppåt), kan delbetalas via faktura. Du kan dela upp betalningen på 2-4 månader och vi kommer personligen överens om det som passar dig.

Missat tillfälle: Om du går en kurs och missar ett tillfälle kan du ta igen det med vilket annat pass som helst under pågående termin i mån av plats.
Ingen föranmälan då man tar igen missat pass.
Skulle ett pass vara inställt meddelas det på YogaCentrums Facebooksida, endast ordinarie deltagare på en kurs meddelas via telefon och e-mail (så håll utkik på hemsidan eller Facebook om du tänkt byta pass).

 

Anmälan

BOKA DIN KURS HÄR

 

Hur betalar jag?

I Lidköping betalar du via kort eller Swish första gången du kommer på kursen.
Du har möjlighet att delbetala via faktura om kurspriset är 1600 kr eller mer.

Info

Tele: 0723-10 59 24

E-mail: info@yoga-centrum.se

 

 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev