Ashtanga Yoga Mysore

Introduktion och påbyggnad


Söndagar kl. 17 - 18

Start 23 maj, 5 tillfällen

 

En kurs för dig som vill kunna utöva Ashtanga yoga självständigt på egen hand och individuellt i grupp, det som kallas Mysore Practice.


Hur fungerar Mysore-träning?

I Mysore practice övar du individuellt i grupp.

Man börjar från början genom att lära sig en liten kort sekvens och övar tills man kan den utantill.
Därefter lägger man till en position i taget i en takt som är lämplig och rimlig för utövaren.

Alla i salen kommer alltså ha olika långt program, och alla utövare har olika mycket vana.
Läraren går runt och hjälper eleverna individuellt genom fysiska och muntliga assisteringar.
Du får alltså öva i din egen takt och får personlig assistans. 

Ashtanga yoga är en fast sekvens som du med tiden lär dig utantill.
Man rör sig ut och in i positionerna i andningens rytm, och på Mysore kan du helt koncentrera dig på din egen andning och din egen rytm istället för att följa gruppens tempo.

Fokus ligger på din egen meditativa stund på mattan, där rörelse och andning kan hjälpa dig att hitta mentalt lugn och återknyta till dig själv.

Varför heter det Mysore?

Mysore är den stad i Indien där Ashtanga yogan uppstod och som än idag är navet för världens Ashtangisar.


Vem är kursen lämplig för?

Kursen är lämplig för dig som nu övar yoga i grupp och vill bli självständig utövare.
Det spelar ingen roll om du bara gått en kort nybörjarkurs och bara nosat på yoga, eller om du övat längre tid.
Det spelar heller ingen roll vilken form av yoga du övat förut, men någon form av liten intro till yoga är bra att ha i bagaget.

BOKA


Pris

Ord. pris: 700 kr
Pensionär: 620 kr

Frågor?

Hör av dig till Madelene som leder kursen, info@yoga-centrum.se eller ring 0723-10 59 24

Kursupplägg och syfte med kursen

P.g.a Covid-19 och minimera risk för smittspridning, kommer läraren under den här kursomgången inte ge några fysiska assisteringar. 

Under de här fem tillfällena övar vi in ett program som du sen kan utantill.
Så att vi när riskerna med Covid minskar igen (förhoppningsvis efter sommaren), kan börja med "riktig" Mysore och fysiska assisteringar igen.
Du kommer då vara mycket väl förberedd att fortsätta din yogaresa.

För att göra yogan hållbar och för att du ska få chans att introduceras och bygga på det du redan kan, kommer vi varva ledd klass med egenträning.
 

Schema:

Söndag 23 maj, kl 17- 18:

Helt ledd klass där vi tar oss god tid att hitta rätt linjering i positionerna, så att vi kan utöva yogan på ett säkert, hållbart och bekvämt sätt.

Söndag 30 maj, kl. 17 - 18:

Mysore Practice.

Söndag 6 juni, kl. 17-18:

Helt ledd klass där vi lägger till ytterligare ett par positioner och övar linjering.
Vi övar också pranayama, en andningsövning som du kan avsluta ditt pass med för att ytterligare varva ned och hitta in i lugn och en meditativ känsla.

Söndag 13 juni, kl. 17 - 18:

Mysore Practice.

Söndag 20 juni, kl. 17 - 18:

Mysore Practice.

 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev