Ashtanga yoga

Dynamisk yoga där kroppen får jobba och sinnet vila

Ashtanga yoga är en av de mer dynamiska och fysiska yogaformerna och passar dig som vill ha en kraftfull yoga.
Här får du igång energin i kroppen, bygger styrka och uthållighet samtidigt som du gör av med rastlöshet och stress - så att du kan hitta centrering, lugn och rofylldhet i sinnet. 

Kärnan i metoden är att röra sig in och ut ur rörelserna i andetagets rytm, stanna en stund i varje position för att känna lugn och stabiltet, ett växlande flöde mellan rörelse och stillhet.
Kombinationen av rörelse och andning samt en blickpunkt för varje position, är en kraftfull mindfulnessutövning som hjälper dig att släppa mental stress och landa i medveten närvaro, samtidigt som kroppen blir stark, smidig och uthållig.

Yogan består av fasta serier av rörelser som efter en tids utövande sätter sig i ryggmärgen så att du kan det utantill.

 

Både individuell träning och ledd klass

Traditonellt övas Ashtanga yoga i form av Mysore Practice, vilket innebär att du utför din yoga individuellt i grupp. 
Det blir din egen meditativa stund på mattan, där du övar i din egen takt och i din egen andnings rytm. 
(Mysore är namnet på den stad i Indien där Ashtanga yoga har sitt ursprung).

På en ledd klass, leder läraren hela gruppen samtidigt.  
Det är alltså som ett vanligt gruppass, där du följer den rytm läraren leder dig i, och gruppen rör sig gemensamt genom rörelserna i samma takt.


 

Yoga 2 ggr i veckan = 50% rabatt på en av kurserna.

Kombinera gärna Mysore och ledd klass!



 

 


Passbeskrivning   


Grunderna, ledd klass för alla


Tisdagar och söndagar, kl. 17.00 - 18.00

Här övar vi första delen i Ashtanga yogans första serie, solhälsningar och de stående positionerna samt en del av de avslutande postionerna. 
Passar både dig som är van och tycker det är lagom med ett en timma långt yogapass, samt dig som är ny och vill prova hur det är att öva en dyanmisk, kraftfull yogaform.
Boka

Halva serien, vana utövare


Tisdagar kl. 18.15 - 19.45

Här leds du genom halva första serien, fram till Navasana.
Vi kommer under kursens gång också börja nosa på och introducera fler postioner utöver det.
Du blir instruerad i ett jämnt flöde både med vinyasaräkning och instruktioner för linjering i positionerna.

Som deltagare behöver du vara van och ha övat grunderna en termin eller mer.
Boka

Mysore, individuellt i grupp


Söndagar kl. 16.00-18.00

Mysore är den traditionella formen av Ashtanga yoga och här får du din egen meditativa stund på yogamattan, där du får yoga i din egen takt och följa rytmen av ditt eget andetag.

Du får individuell hjälp och kan ta dig den tid du behöver i positionerna eftersom du inte följer gruppen. 

Du kan ha ett långt eller kort program.
Vi har avsatt två timmar för Mysore, och du övar när du vill mellan kl. 16 - 18. 
Du påbörjar alltså din yoga tidigast kl. 16 och avslutar senast kl. 18.


Alla kan vara med, inga förkunskaper krävs.
Det funkar bra även som nybörjare, även om du måste ha lite tålamod. Det krävs några tillfällen att vänja sig vid det nya, men du blir rikligt belönad när du sen har ett välgörande yogapass som sitter i ryggmärgen och som du alltid kan öva när du vill - för resten av livet. 

Du lär dig positionerna både genom att läraren förklarar verbalt, och somatiskt genom fysiska assisteringar så att du känner i kroppen hur du ska linjera dig.

Som helt ny får du lära dig en liten kort sekvens som byggs på och blir längre med tiden allteftersom du lär dig positionerna och memorerar dem.
De olika utövarna har alltså olika långt yogapass.
Boka

 

 

 

 

 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev