Ashtanga yoga

Dynamisk yoga där kroppen får jobba och sinnet vila

Ashtanga yoga är en av de mer dynamiska och fysiska yogaformerna och passar dig som vill ha en mer kraftfull yoga.
Här får du igång energin i kroppen, bygger styrka och uthållighet samtidigt som du gör av med rastlöshet och stress - så att du kan hitta centrering, lugn och rofylldhet i sinnet. 

Kärnan i metoden är att röra sig in och ut ur rörelserna i andetagets rytm, stanna en stund i varje position för att känna lugn och stabiltet, ett växlande flöde mellan rörelse och stillhet.
Yogan består av fasta serier av rörelser som efter en tids utövande sätter sig i ryggmärgen så att du kan det utantill.

Kombinationen av rörelse och andning samt en blickpunkt för varje position, är en kraftfull mindfulnessutövning som hjälper dig att släppa mental stress och landa i medveten närvaro, samtidigt som kroppen blir stark, smidig och uthållig.

Mysore och ledd klass

 Mysore Practice övar du i din egen takt och i din egen andnings rytm. 
När du är helt ny introduceras du till ett kort program som byggs på med tiden allteftersom du lär dig och memorerar positionerna (alla deltagare har olika långt program).
Du får individuell hjälp och kan ta dig den tid du behöver i positionerna eftersom du inte följer gruppen. 
Du lär dig positionerna både genom att läraren förklarar verbalt, och somatiskt genom fysiska assisteringar så att du känner i kroppen hur du ska linjera dig (om man vill).

På en ledd klass lär du dig metoden steg för steg tillsammans med de andra deltagarna i gruppen. 
Du följer den rytm läraren leder dig i och gruppen rör sig gemensamt genom rörelserna i samma takt.
Vägledningen är verbal med muntliga instruktioner så att du förstår linjeringen i positionerna (hur du håller kroppen), fysiska assisteringar förekommer i viss mån. 


På nybörjarkurserna tar vi gott om tid att introduceras till postionerna, känna och förstå dem.
Ju mer vana deltagarna är, desto mer flödar passet i ett jämnt obrutet flöde.

 

När du går ledd klass och Mysore (två ggr/vecka), får du 50% rabatt på den ena kursen. 
 

 


Passbeskrivning   


Nivå 1

Grunderna för nybörjare och lite vana


Tisdagar kl. 17.00 - 18.00

Här får du i lugn och ro lära dig  Ashtanga Yoga steg för steg från grunden.
Kursen passar dig som är helt ny till yoga eller kanske yogat förut men är nyfiken på Ashtanga yoga och vill introduceras till en för dig ny yogaform.
Boka

 

Nivå 2
 

Torsdagar kl. 18.15 - 19.30

En ledd klass för dig som lärt dig grunderna i Ashtanga Yoga och vill fortsätta lära dig mer. 
(Du kan också ha motsvarande vana av någon annan liknande yogaform, som tex Hatha eller Vinyasa). 
Du leds genom solhälsningar, den stående delen och några av de första sittande positionerna.
Boka

Nivå 3

Tisdagar kl. 18.15 - 19.45

Här leds du genom halva första serien, fram till Navasana.
Vi kommer under kursens gång också börja nosa på och introducera fler postioner utöver det.
Du blir instruerad i ett jämnt flöde både med vinyasaräkning och instruktioner för linjering i positionerna.
Som deltagare behöver du vara väl bekant med Ashtanga yogans halva första serie.
Boka

Mysore 


Söndagar kl. 16.00-18.00

Mysore är den traditionella formen av Ashtanga yoga och alla kan vara med, inga förkunskaper krävs.

Var och en övar i sin egen takt medan läraren ger individuella assisteringar och hjälper dig att utvecklas och lära dig metoden steg för steg i den takt som är lämplig för dig.

När du är helt ny får du lära dig en liten kort sekvens som byggs på och blir längre med tiden allteftersom du lär dig positionerna och memorerar dem.
Efter en tid sitter sekvensen du lärt dig i ryggmärgen och du flödar genom positionerna i ditt eget andetags rytm.
Det blir din egen meditativa stund på mattan, med så mycket stöd och hjälp du önskar och behöver.

Ordet Mysore är namnet på den stad i Indien där Ashtanga yoga har sitt ursprung.
Boka

 

Senior


Tisdagar kl. 10.00-11.30

Här är tempot extra lugnt, rörelserna är mjuka och stärkande, både fysiskt och mentalt.
Passet vänder sig främst till dig som är senior, ca 65 år+.

Vi inleder med en uppmjukande uppvärming innan solhälsningarna börjar (vi går upp och ned från golvet några gånger), fortsätter med stående och sittande övningar, innan vi avslutar med andningsövning och kroppsscanning.

Förutom att du kommer känna dig smidigare och starkare hittar du likasinnade som också vill hålla både kropp och knopp i form.
Det är ett tillfälle där du får ta hand om dig själv och fylla på energireserverna.
Boka

 

 

 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev