Ashtanga yoga

Dynamisk yoga där kroppen får jobba och sinnet vila

Ashtanga yoga är en av de mer dynamiska och fysiska yogaformerna.
Här får du igång energin i kroppen, bygger styrka och uthållighet samtidigt som du gör av med rastlöshet och stress - så att du kan hitta centrering, lugn och rofylldhet i sinnet. 

Kärnan i metoden är att röra sig in och ut ur rörelserna i andetagets rytm, stanna en stund i varje position för att känna lugn och stabiltet, ett växlande flöde mellan rörelse och stillhet.

Kombinationen av rörelse, andning och blickpunkt för varje position, hjälper dig att släppa mental stress och landa i medveten närvaro, samtidigt som kroppen blir stark, smidig och uthållig.

Yogan består av fasta serier av rörelser som efter en tids utövande sätter sig i ryggmärgen så att du kan det utantill.

 

 



 

 


Kursbeskrivning   


Ashtanga Yoga - Lugn


Tisdagar och Söndagar kl. 17.00 - 18.00 

En friare och mer lättillgänglig form av ashtanga yoga. Vi plockar bort eller byter ut för utmanande positioner och anpassar yogan efter kroppens förmåga.

Passet är både för dig som är nybörjare och dig som har tidigare erfarenhet och vill fördjupa din yogaträning i ett lugnare tempo. 

Vi går noggrant igenom de inledande solhälsningarna i ett lugnt tempo och bygger på med fler rörelser allt eftersom

Tanken är att du ska få en förståelse för hur andning och rörelse hänger ihop och skapar en känsla av närvaro och fokus, som ger ett lugn i kroppen.

Du kommer få jobba med smidighet, stabiliserande styrka och känslan av flöde i passet.
Vi avslutar med skön avslappning för vila och återhämtning.

Boka

Ashtanga Yoga - Fortsättning


Tisdagar kl. 18.15 - 19.45

Passet är för dig som har yogat ett tag och har lite erfarenhet av ashtanga yoga (eller någon av dess närliggande former).

Du leds genom passet i ett jämnt flöde och fördjupar de positioner och rörelser du redan lärt dig i ashtanga yogan. Ibland stannar vi upp och tittar mer på tekniken i vissa rörelser eller tar en djupare titt på någon specifik del eller aspekt av yogan.
Ofta leds du genom ca "halva" första serien, men introduceras stegvis till hela serien och även till lite av början av andra serien.

Vi avslutar med skön avslappning för vila och återhätmning.

Boka

 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev