YogaCentrum i Mariestad 

 

Höstterminen -24

Start v. 4

Måndag Tisdag Onsdag Torsdag Fredag Lördag Söndag


 

  9.30-10.45
Senior
Cecilia
   

Enstaka
tillfällen
Gongbad
Erika

 
   

 

   
 
 
 

 

 

 

    17.00-18.15
SamaYoga
(v12-16)
Sanni

 

 

 

 

    17.00-18.15
Stilla Yoga
(v 4-10)
Cecilia

 

 

18.30-20.00
YinYoga 
Lena

 

   

18.30-20.00
YinYoga 
Lena 

OBS! Ditt kort gäller för de 5, 7 eller 14 veckor  du bokat dig på.
Du kan ta igen pass när som helst under de 5/7/14 veckor du bokat dig på i mån av plats, du kan inte spara outnyttjade tillfällen till nästkommande kursomgång eller termin.

Vårterminen startar v 4. Betalning sker per kursstart via Klarna på vår bokningssida. Du kan givetvis boka dig på hur många kurser du önskar om du vill yoga flera gånger i veckan.

Det går att droppa in på alla kurserna i mån av plats. Du betalar med swish på plats för drop in.

Kursen betalas vid kursstart på plats med swish eller faktura.

Den kurs du bokar dig på vid terminens start är din "hemgrupp" och du har garanterad plats på just den kursen. Om du tar igen pass på annan kurs kan du delta i mån av plats. Missade pass kan när som helst tas igen under den kurstid/tidsperiod du anmält dig till i mån av plats, dock ej nästkommande termin eller kursstart. Vid eventuella avvikelser på din bokade kurs får du meddelande via sms under terminens gång. Om det inte är din kurs/hemgrupp hittas informationen på Facebook eller hemsda. 

PRISER

 

Passbeskrivningar

Yinyoga

Yinyoga är den mer meditativa formen av yoga där vi ligger eller sitter i positioner i 3-5 min. I den här yogaformen är vår största uppgift och utmaning att slappna av och släppa på fysiska, emotionella och mentala spänningar. Vi jobbar med bindväven, även kallad fascia och använder oss därför utav olika guidade meditativa tekniker samt lär oss att andas på rätt sätt- djupt och mjukt. Ett ayurveda- tänk genomsyrar varje klass och vi lär oss samtidigt mer om hur vi kan använda oss av den i yogan (läs mer om ayurveda längre upp). 
Passar för dig som: 
Känner av mycket stress, mentalt eller fysiskt.
Lider av eller känner att utmattningssyndrom är nära.
Har artros eller känner av stelhet i synnerhet runt höfter eller axlar/ bröst.
Är gammal eller ung - alla kan vara med på yinyoga!

Stilla Yoga

Vi jobbar med medvetna, lugna och energigivande rörelser och blandar med yinpositioner där vi slappnar av och stannar i positionerna i 2-5 min. Fokus är lugnet och att frigöra olika sorters spänningar från kroppen. Yogan är en självterapeutisk metod för personlig utveckling, såväl kroppsligt och mentalt. Öppnar upp blockeringar i kroppen, frigör energi, ökar cirkulationen. Yogan handlar aldrig om prestation och du anpassar övningarna efter din egen förmåga, vi avslutar alltid med en kort meditation.
Passar för dig som: 
Känner av mycket stress, mentalt eller fysiskt.
Känner av stelhet.
Är gammal eller ung - alla kan vara med på denna yogan!

Samayoga

En mjuk och tillåtande form av hathayoga. Det undervisas intuitivt från hjärtat och bjuder in dig precis som du är.

Samayogaklasser har ett flöde där rörelserna glider in i varandra och asanas från hathayogan blandas med qi gong flow. Mellan rörelserna landar vi i stillhet och i kortare meditationer. Vi bjuder även in pranayamas (andningsövningar) och mantran. Du får möjlighet utforska dig själv med vänlighet och acceptans i både i rörelse och i stillhet.

RestorativeYoga, Djup återhämtande vila

Landa in Restorative yoga är helt inriktad på att stimulera lugn och ro effekter i kroppen, den är den mest stillsamma yogaformen. Det passar dig som behöver djup återhämtning och/eller dig som vill lära mer om vilande yoga när det behövs som ett komplement i vardagen eller till annan form av träning och yoga.

Ställningarna görs främst liggandes och sittandes och mycket stöd som kuddar, bolster, filtar, klossar och band används för att kroppen och sinnet ska kunna släppa stress och spänningar.
Positionerna hålls sedan i allt från några min upp till över 20 minuter.
Just nu erbjuds Restorative yoga i form av workshops eller på förfrågan.

 

 

MediYoga (Medicinsk Yoga)

Med hjälp av MediYoga kan du skapa förutsättningar för djup balans och läkning i kropp och själ.

Det spelar ingen roll om du är en van utövare av yoga eller om du är helt ny. Du behöver inga förkunskaper för att vara med och allt du behöver för att delta finns på plats.

MediYoga är en mjuk, lugn och inkännande yogaform med stort fokus på att möta sig själv precis där man är. MediYoga handlar aldrig om prestation och du anpassar övningarna efter din egen förmåga, vi avslutar varje MediYoga-pass med meditation.

10 minuter innan passets början öppnas dörren till salen så kom gärna lite innan och landa på mattan i lugn och ro.
Vänligen respektera varandra genom att samtala så lite som möjligt när du väl har trätt in i salen.
Ta vara på möjligheten att helt gå in i dig själv för en stund.

Senioryoga

Hit är du som som är pensionär välkommen, men även du som  är yngre och dagledig. Här jobbar vi oss grundligt och långsamt igenom kroppen. Vi lär oss att andas rätt och hur vi upprätthåller balans, styrka och smidighet i takt med att vi åldras för att förhindra fall, skador och åldersrelaterade sjukdomar. Mjuk uppvärmning och flöden följer, som repeteras varje tillfälle för att vi ska känna igen dem. 
Du jobbar upp värmen i kroppen innan vi varvar ned och stannar en stund längre i positioner som fungerar lugnande för kropp och sinne. Under klassen finns tillgång till kuddar, filtar, yogablock och annat stöd för att göra det så bekvämt som möjligt. Lång vila och avslappning avslutar alltid klassen. Man är aldrig för gammal för att börja yoga!

Passar dig som:
Känner dig orörlig eller stel.
Vill öka rörlighet, balans och styrka.
Känner dig nyfiken på hur yogan kan ge dig ett mentalt lugn.
Lider av åldersrelaterad artros, ryggproblem eller ledproblem.

Mjuk Hatha Yoga

Hatha yoga passar alla som vill ha en väl avrundad, balanserad och allsidig yogaform.Det är ett lugnt och lättillgängligt pass.

Passet börjar med en mjuk uppvärmning på golvet, därefter stående rörelser som följs av sittande och liggande rörelser innan avslappningen. (Vi går aldrig upp och ned från golvet utan gör klart alla stående innan vi går vidare till sittande osv. precis som senioryogans upplägg)

Här gör du delar av solhälsningen och andra klassiska yogaövningar i ett lugnt tempo med gott om tid att förstå och känna in positionerna.
Du blir både mjukare och starkare i kroppen samtidigt som du stärker känslan av att hitta lugn och att vara centrerad i dig själv.
Det blir en skön stund på yogamattan samtidigt som du bygger en mycket god grund i yogan. Ingen förkunskap krävs.

Fördelar med hathayoga

  • Starkare och mer flexibel kropp
  • Minskade spänningar i musklerna
  • Ökad rörlighet i kroppen
  • Förbättrad balans
  • Mental klarhet och ökad fokus
  • Kraft och inspiration
  • Kan bidra till bättre sömn
  • Kan bidra till bättre koncentration

 

Lena Vilstrup & Cecilia Fredriksson leder passen på YogaCentrum i Mariestad


Vi finns på

Esplanaden 1, vån 4, Mariestad

 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev