YogaCentrum i Mariestad 

 

Höstterminen -22

Start v. 35

Boka tid

Måndag Tisdag Onsdag Torsdag Fredag Lördag Söndag


 

  9.30-10.45
Senior
Cecilia
   

Enstaka
tillfällen
Gongbad
Erika

 
   

 

   
 
 
 

 

 

 

     
 

 

 

 

    17.00-18.15
StillaYoga
Cecilia

18.30-19.30
YinFlow
Lena

 

18.30-20.00
YinYoga 
Lena

 

   

18.30-20.00
YinYoga 
Lena 

OBS! Ditt kort gäller för de 7 eller 14 veckor  du bokat dig på.
Du kan ta igen pass när som helst under de 7 eller 14 veckor du bokat dig på i mån av plats, du kan inte spara outnyttjade tillfällen till nästkommande kursomgång eller termin.

Höstterminen startar v 35.  Man kan välja att  gå endast en kurs på 7 tillfällen eller 14 tillfällen. Betalning sker per kursstart via Klarna på vår bokningssida. Du kan givetvis boka dig på hur många kurser du önskar om du vill yoga flera gånger i veckan.

Det går att droppa in på alla kurserna i mån av plats. Du betalar med swish på plats för drop in.

Kursen betalas på faktura via Klarna
Man måste godkänna betalningen via klarna när man bokar sig på en kurs annars avbokas platsen automatiskt. Pengarna kommer däremot inte dras från kontot förrän kursen startat.
Klarnas regler för betalning: En Klarna-betalning kan göras tidigast 28 dagar innan tjänsten. Innan dess visas inte betalningsmöjligheten utan du får istället ett mail när möjligheten att betala finns. Du har då 2 dygn på sig att initiera en betalning för att behålla bokningen annars avbokas du automatiskt. Pengar dras inte förrän tjänsten påbörjas om du valt faktura (ej kortbetalning).

Boka tid med värdekort: Har du ett värdekort som du vill använda så bokar du precis som vanligt och genomför betalningen via Klarna. Vid bokningen skriver du din Värdekort/presentkortskod i fältet Noteringar och klickar på lägg till. Då avbryts din betalning så att Klarna inte drar pengar.

Boka tid med Epassi, Vid bokningen skriver du "Epassi och summan för Epassi" i fältet Noteringar. Jag avbryter då din betalning så att Klarna inte drar pengar. Istället betalar du det via Epassi och det ev kvarvarande priset via Swish på plats vid första kurstillfället.

Den kurs du bokar dig på vid terminens start är din "hemgrupp" och du har garanterad plats på just den kursen. Om du tar igen pass på annan kurs kan du delta i mån av plats. Missade pass kan när som helst tas igen under terminen i mån av plats, dock ej nästkommande termin. Vid eventuella avvikelser på din bokade kurs får du meddelande via sms under terminens gång. Om det inte är din kurs/hemgrupp hittas informationen på Facebook eller hemsda. 

Boka tid

 

PRISER

 

Passbeskrivningar

Yinyoga

Yinyoga är den mer meditativa formen av yoga där vi ligger eller sitter i positioner i 3-5 min. I den här yogaformen är vår största uppgift och utmaning att slappna av och släppa på fysiska, emotionella och mentala spänningar. Vi jobbar med bindväven, även kallad fascia och använder oss därför utav olika guidade meditativa tekniker samt lär oss att andas på rätt sätt- djupt och mjukt. Ett ayurveda- tänk genomsyrar varje klass och vi lär oss samtidigt mer om hur vi kan använda oss av den i yogan (läs mer om ayurveda längre upp). 
Passar för dig som: 
Känner av mycket stress, mentalt eller fysiskt.
Lider av eller känner att utmattningssyndrom är nära.
Har artros eller känner av stelhet i synnerhet runt höfter eller axlar/ bröst.
Är gammal eller ung - alla kan vara med på yinyoga!

Stilla Yoga

Vi jobbar med medvetna, lugna och energigivande rörelser och blandar med yinpositioner där vi slappnar av och stannar i positionerna i 2-5 min. Fokus är lugnet och att frigöra olika sorters spänningar från kroppen. Yogan är en självterapeutisk metod för personlig utveckling, såväl kroppsligt och mentalt. Öppnar upp blockeringar i kroppen, frigör energi, ökar cirkulationen. Yogan handlar aldrig om prestation och du anpassar övningarna efter din egen förmåga, vi avslutar alltid med en kort meditation.
Passar för dig som: 
Känner av mycket stress, mentalt eller fysiskt.
Känner av stelhet.
Är gammal eller ung - alla kan vara med på denna yogan!

Yin Flow

Landa in i en stund av stillhet, närvaro och syre på yogamattan tillsammans med Lena. Du guidas genom ett mjukt flöde med dynamiska rörelser med fokus på att hitta andrum och utrymme och att låta själen hinna ikapp kroppen. Här kommer vi fokusera mycket på bröstkorgen och ryggraden som pelare och hållare av andetaget. Så oavsett om du är intresserad av att hitta lugn och ro – stillhet, eller behöver ett sätt att hantera stress eller kanske vill optimera din löpning så är det här ett pass för att få mer frihet i andetaget och för att fylla på med energi, värme och kärlek till kropp och knopp!

RestorativeYoga, Djup återhämtande vila

Landa in Restorative yoga är helt inriktad på att stimulera lugn och ro effekter i kroppen, den är den mest stillsamma yogaformen. Det passar dig som behöver djup återhämtning och/eller dig som vill lära mer om vilande yoga när det behövs som ett komplement i vardagen eller till annan form av träning och yoga.

Ställningarna görs främst liggandes och sittandes och mycket stöd som kuddar, bolster, filtar, klossar och band används för att kroppen och sinnet ska kunna släppa stress och spänningar.
Positionerna hålls sedan i allt från några min upp till över 20 minuter.
Just nu erbjuds Restorative yoga i form av workshops eller på förfrågan.

Vinyasa Flow

Passar alla som vill ha en väl avrundad, balanserad och allsidig yogaform.

I Vinyasa Flow länkas yogapositionerna samman i varandra och du rör dig in och ut ur positionerna i andetagets rytm, vilket skapar en känsla av att flöda mellan positionerna. Därför kallas den här typen av yoga för "Flow". yoga, en känsla av att du flyter mellan ställningarna.

Vinyasa passar både dig som söker en meditativ yoga där du är ett med ditt andetag och dig som vill ha en varierad yogaträning med inslag av styrka och fysisk utmaning.
Kursen är för alla, men funkar bäst om du yogat lite förut.

 

 

MediYoga (Medicinsk Yoga)

Med hjälp av MediYoga kan du skapa förutsättningar för djup balans och läkning i kropp och själ.

Det spelar ingen roll om du är en van utövare av yoga eller om du är helt ny. Du behöver inga förkunskaper för att vara med och allt du behöver för att delta finns på plats.

MediYoga är en mjuk, lugn och inkännande yogaform med stort fokus på att möta sig själv precis där man är. MediYoga handlar aldrig om prestation och du anpassar övningarna efter din egen förmåga, vi avslutar varje MediYoga-pass med meditation.

10 minuter innan passets början öppnas dörren till salen så kom gärna lite innan och landa på mattan i lugn och ro.
Vänligen respektera varandra genom att samtala så lite som möjligt när du väl har trätt in i salen.
Ta vara på möjligheten att helt gå in i dig själv för en stund.

Senioryoga

Hit är du som som är pensionär välkommen, men även du som  är yngre och dagledig. Här jobbar vi oss grundligt och långsamt igenom kroppen. Vi lär oss att andas rätt och hur vi upprätthåller balans, styrka och smidighet i takt med att vi åldras för att förhindra fall, skador och åldersrelaterade sjukdomar. Mjuk uppvärmning och flöden följer, som repeteras varje tillfälle för att vi ska känna igen dem. 
Du jobbar upp värmen i kroppen innan vi varvar ned och stannar en stund längre i positioner som fungerar lugnande för kropp och sinne. Under klassen finns tillgång till kuddar, filtar, yogablock och annat stöd för att göra det så bekvämt som möjligt. Lång vila och avslappning avslutar alltid klassen. Man är aldrig för gammal för att börja yoga!

Passar dig som:
Känner dig orörlig eller stel.
Vill öka rörlighet, balans och styrka.
Känner dig nyfiken på hur yogan kan ge dig ett mentalt lugn.
Lider av åldersrelaterad artros, ryggproblem eller ledproblem.

Hatha/Yinyoga

I det här passet börjar du i en flödande form av hatha yoga och avslutar i stilla yin yoga.

Den flödande, dynamiskt mjuka hatha-delen med främst solhälsnigar och stående positioner, hjälper dig att släppa spänningar, uppdämd rastlöshet och stress.
Därefter landar du i vilande yin yoga för långsamt låta eventuella kvarvarande spänningar få smälta bort innan passet avslutas med djupavslappning.
En skön mix av det värmande, stärkande och det svala, stilla.

Passar dig som:
Vill uppleva både flöde och stillhet.
Inga förkunskaper krävs.

Nybörjar Yoga

Du har kanske provat på yoga vid något tillfälle eller så har du funderat på att testa, men så kommer du inte riktigt igång. På denna kurs vill jag ge dig som nybörjare en liten introduktion, vägledning, tips samt svar på vanliga frågor – allt för att ge dig de bästa förutsättningarna för att komma igång att yoga. Många som inte testat yoga tänker: Jag är inte särskilt vig, har svårt att slappna av, tycker yoga känns flummigt, men är ändå nyfiken. Kan yoga verkligen vara något för mig? Svaret är enkelt: Självklart, alla kan yoga! Det handlar om att närma sig yoga med utgångspunkt i sina egna behov och för det handlar det till stor del om att hitta en lärare, yogaform eller ett område som man tilltalas av. Det viktiga är att försöka koppla bort prestationshjärnan och acceptera att yoga inte handlar om tävlan. Vi provar lugna pass som visar helheten med yoga. Allt från andning, kroppsmedvetenhet och balans.

 

Lena Vilstrup & Cecilia Fredriksson & Anna Grände leder passen på YogaCentrum i Mariestad


Vi finns på

Esplanaden 1, vån 4, Mariestad

 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev