YogaCentrum i Mariestad (sommar 2019 se längre ner på sidan)

Höstterminen-19 

Start v. 35
(mån 26 augusti - sön 1 december)

Måndag Tisdag Onsdag Torsdag Fredag Lördag Söndag

9.30-10.45

SeniorYoga Ellinor

9-17.00

PT-Yoga Förbokas
9.30-10.45

MediYoga Cecilia
10.00-11.15

SeniorYoga Ellinor
     
   

Coachsamtal

Cecilia

12.30-17.30

PT-Yoga Förbokas
     
16.15-17.30

Yin/Yang Ellinor
           
17.45-19.00

YinYoga Ellinor


17.15-18.15

Vinyasa Flow, nivå 1
Ellinor

 

17.45-19.00

VinyasaFlow, nivå 2 
Ellinor

    17.00-18.15

MediYoga Cecilia
19.10-20.25

Hatha Flow Ellinor
18.30-19.45

Yin/Nidra Ellinor

18.30-20.00

YinYoga Lena

19.10-20.25

Hatha/Yin Ellinor
   

18.30-19.45

YinYoga Lena 

OBS! Ditt kort gäller terminen ut, alltså 14 veckor från terminsstart. 
Du kan ta igen pass när som helst under terminens gång i mån av plats, du kan inte spara outnyttjade tillfällen till nästkommande termin.

Det går att droppa in på alla kurserna i mån av plats. Du betalar med betalkort på plats för drop in.

Den kurs du bokar dig på vid terminens start är din "hemgrupp" och du har garanterad plats på just den kursen. Om du tar igen pass på annan kurs får du delta i mån av plats. Missade pass kan när som helst tas igen under terminen, dock ej nästkommande termin. Vid eventuella avvikelser på din bokade kurs får du meddelande via sms under terminens gång. Om det inte är din kurs/hemgrupp hittas informationen på Facebook eller hemsda. 

BOKA KURS HÄR

 

PRISER

 

SommarYoga med Cecilia vecka 26! 

Starta igång sommaren med att tillåta dig vara i lugnet. Under vecka 26 träffas vi och yogar varje förmiddag, måndag-fredag kl 9.00-11.00, investering 795 kr för hela veckan. Vi kommer blanda olika lugna Yogaformer under veckan. 

Vi jobbar med medvetna, rytmiska, lugna och energigivande rörelser. Fokus är lugnet och att frigöra olika sorters spänningar från kroppen. Yogan är en självterapeutisk metod för personlig utveckling, såväl kroppsligt och mentalt. Yogan öppnar upp blockeringar i kroppen, frigör energi, ökar cirkulationen.

För att må bra behöver vi en balans mellan aktivitet och vila. Känner du att du behöver återhämta dig inför en skön sommar? Yoga är ett effektivt verktyg för att öka lugn och fokus så att vi kan stå emot stress bättre. Mätningar har till och med visat att olika delar av hjärnan utvecklas och blir större efter yogautövande. Det är områden som stärker fokus och syn, men också den del av hjärnan som motverkar stress.

"Enligt Göran Boll (grundare till MediYoga) finns det två svar på varför yogan fungerar så bra för hälsan. Dels har vi den vetenskapliga förklaringen, den fysiologiska, anatomiskt mätbara, och dels har vi den yogiska.

Den fysiologiska, mätbara förklaringen har visat på att yogan är superb för stressreducering, att vi får ett kraftfullt avspänningspåslag när vi övar yoga. Hjärnan förändras och vi kan faktiskt sakta ner vårt åldrande.

– Yoga är en av de vassaste metoderna för att skapa en lugn och ro-respons i kroppen."

 

 

Vår & Sommar på YogaCentrum i Mariestad!

Drop In på Ellinors klasser vecka 19-21 & vecka 27-33, samt drop In på Cecilias klasser vecka 19-28 och vecka 32-33. Sommarpris 100 kr per yogaklass eller köp vårt sommarkort för endast 900 kronor där du kan Yoga på vilka klasser du vill under vecka 19-33 (gäller ej sommarveckan v 26, kl 9.00-11.00), betalas med kort på YogaCentrum. Du som köper sommarkort har förtur till en Yogaplats. På tisdagar och torsdagar Yogar vi utomhus om det är fint väder. Vi samlas då på YogaCentrum för att gemensamt gå ut vid bra väder. Onsdagar och söndagar yogar vi inomhus. Det är bara att droppa in, ingen förbokning krävs. Vår & Sommarschemat startar vecka 19 och pågår till och med vecka 33. Välkomna!

Höstterminens kurser startar måndag vecka 35, den 26/8
Vecka 34:
 ÖppetHus - prova Yoga hos oos!

Måndag

Tisdag

Onsdag

Torsdag

Fredag

Lördag

Söndag

 

 

9.30-10.30
MediYoga
Cecilia
v.19-28 &   
v. 32-33 
(ej v.26)

 

 

 

 

 

18.15-19.15 Hatha/Yin
Ellinor
v. 19-21 &
27-33

 

 

18.15-19.15
YinYoga
Ellinor
v. 19-21

 

 

18.15-19.15
Yoga Lugn
Cecilia
v.22-25

Passbeskrivningar

Yin/ yang yoga efter jobbet

Till den här klassen kan både van som ny utövare av yoga, komma. Syftet är att nå ett lugnt tillstånd och öppna upp kroppen med hjälp av rörelser och positioner. Vi rör oss mot att kunna behålla lugnet för resten av dagen/ kvällen och koppla bort tankarna från jobb, krav och press.
Vi utforskar både flödande yoga, där vår styrka och balans sätts på prov och där vi arbetar upp värme i kroppen, samt yinyogan som är mer meditativ och där vi sitter eller ligger i olika positioner i 3-5 min. Gruppen har mycket inflytande över hur pass mycket flöde och aktivitet vi väljer att ha för dagen.  
Passar för dig:
Som har svårt att koppla bort tankar på jobb och vill kunna slappna av efter jobbet. 
Som är lite måndagstrött och vill börja veckan på ett skönare sätt.
Som är ny för yoga och vill testa olika stilar.

Yinyoga

Yinyoga är den mer meditativa formen av yoga där vi ligger eller sitter i positioner i 3-5 min. I den här yogaformen är vår största uppgift och utmaning att slappna av och släppa på fysiska, emotionella och mentala spänningar. Vi jobbar med bindväven, även kallad fascia och använder oss därför utav olika guidade meditativa tekniker samt lär oss att andas på rätt sätt- djupt och mjukt. Ett ayurveda- tänk genomsyrar varje klass och vi lär oss samtidigt mer om hur vi kan använda oss av den i yogan (läs mer om ayurveda längre upp). 
Passar för dig som: 
Känner av mycket stress, mentalt eller fysiskt.
Lider av eller känner att utmattningssyndrom är nära.
Har artros eller känner av stelhet i synnerhet runt höfter eller axlar/ bröst.
Är gammal eller ung - alla kan vara med på yinyoga!

Hatha Flow

Hathayoga är den yogaformen som de flesta testar allra först och som många kanske hört talas om. Här går vi igenom steg för steg och får med mycket lärorika detaljer och baskunskaper. Detta är en flödande typ av yoga där vi börjar med andningsövningar och en mjuk uppvärmning innan vi öppnar upp kroppen i en mer flödande solhälsning som får upp värme och energi. Här stärker vi kroppen, jobbar på att hitta balans och fokus och verkligen känna in de positionerna vi befinner oss i för att öka vår kroppskännedom. Klassen avrundas med en serie nedvarvande positioner och en lång djup avslappning som ofta är guidad. Och det bästa av allt- här tar vi oss den tid vi behöver!
Passar för dig som:
Vill mjuka upp kroppen och samtidigt hitta din styrka och balans
Vill öka din kroppskännedom- ett steg i taget.
Är ny för yoga eller bara testat någon enstaka gång och vill lära dig grunderna

Vinyasa Flow, nivå 1

Strong flow vinyasa är klassen för dig som gärna vill se din yoga som främst stärkande för kroppen. Vi jobbar mycket grundligt igenom hela kroppen och inga positioner som anses särdeles avancerade presenteras hä r- därför ska alla kunna vara med utifrån sin förmåga. Alternativ till många positioner ges alltid.Solhälsningar, balanser och stärkande positioner och flöden går vi igenom. 
Fokus ligger mestadels på det fysiska men självklart lär du dig också att andas rätt och en del meditativa tekniker involveras då de alla är mycket viktiga delar för att kunna öppna upp kroppen! 
När vi jobbat upp värmen, utforskar vi smidigheten och varvar sedan ned med en serie lugnande positioner. Djup guidad avslappning avslutar klassen.
Passar för dig som:
Vill se din yoga som fysisk träning och på så sätt stärka kroppen.
Vill jobba mer grundligt och få kroppen mer varm.
Vill känna dig mer grundad

Yin Yoga + Yoga Nidra (guidad djupavslappning)

I den här klassen avsätter vi lite extra tid åt guidad avslappning efter yinyogan.
Yinyoga är den mer meditativa formen av yoga där vi ligger eller sitter i positioner i 3-5 min. I den här yogaformen är vår största uppgift och utmaning att slappna av och släppa på fysiska, emotionella och mentala spänningar. Vi jobbar med bindväven, även kallad fascia och använder oss därför utav olika guidade meditativa tekniker samt lär oss att andas på rätt sätt- djupt och mjukt. Ett ayurveda- tänk genomsyrar varje klass och vi lär oss samtidigt mer om hur vi kan använda oss av det i yogan (läs mer om ayurveda längre upp). 
Den guidade avslappningen tar upp till 20 min av varje klass. Här guidas du igenom kroppens alla hörn, vi använder oss utav visualisering och mentala bilder och räkning av andetag bl.a. för att nå en mycket djup avslappning.
Passar för dig som:
Känner av stress, framförallt mentalt.
Vill successivt nå en djupare mental och fysisk avspänning och återställa kroppens energi.
Har sömnproblem eller lider av ångest/ oro.

MediYoga

MediYoga kan definieras som en form av body-mind träning, en helhetsträning som stillar sinnet, ökar kroppsmedvetenheten och balanserar kroppens nerv- och hormonsystem men som också bidrar till ökad rörlighet, flexibilitet och styrka. MediYoga är inte en yogaform med fokus enbart på det fysiologiska utan på alla aspekter, människan som energivarelse, helheten.

MediYoga innefattar ett strukturerat system av pass och meditationer som fungerar brett för helt friska människor eller för olika patientgrupper med specifika behov, t.ex. utmattning, psykisk ohälsa, neuropsykiatri, ospecifika ryggproblem, hjärt- och kärlsjukdomar, cancer, diabetes, sömnstörningar, ätstörningar, neurologiska sjukdomar, huvudvärk m.fl. – och samtidigt anpassas för den enskildes specifika och unika förutsättningar och behov.

De delar som ingår i övningarna i passen är andning, fysiska positioner, fysiska rörelser, ögonposition. Målet är att synkronisera dessa delar med varandra tillsammans med uppmärksamhetsträning i kroppen. Grunden och den röda tråden i träningen är andningen som är den del som tydligast knyter ihop de mentala och fysiska aspekterna. Oavsett erfarenhet, nybörjare som erfaren utövare är andningen central och den funktion som styr övriga delar.

Yoga Lugn

Vi jobbar med medvetna, rytmiska, lugna och energigivande rörelser. Fokus är lugnet och att frigöra olika sorters spänningar från kroppen. Yogan är en självterapeutisk metod för personlig utveckling, såväl kroppsligt och mentalt. Öppnar upp blockeringar i kroppen, frigör energi, ökar cirkulationen.

Senioryoga

Hit är du som som är pensionär välkommen, men även du som bara är dagledig och kanske behöver ta ett steg i taget. Här jobbar vi oss grundligt och långsamt igenom kroppen. Vi lär oss att andas rätt och hur vi upprätthåller balans, styrka och smidighet i takt med att vi åldras för att förhindra fall, skador och åldersrelaterade sjukdomar. Mjuk uppvärmning och flöden följer, som repeteras varje tillfälle för att vi ska känna igen dem. 
Du jobbar upp värmen i kroppen innan vi varvar ned och stannar en stund längre i positioner som fungerar lugnande för kropp och sinne. Under klassen finns tillgång till kuddar, filtar, yogablock och annat stöd för att göra det så bekvämt som möjligt. Lång vila och avslappning avslutar alltid klassen. Man är aldrig för gammal för att börja yoga!
Passar dig som:
Känner dig orörlig eller stel.
Känner dig nyfiken på hur yogan kan ge dig ett mentalt lugn.
Lider av åldersrelaterad artros, ryggproblem eller ledproblem.

Vinyasa Flow, nivå 2

Vinyasa Flow är klassen för dig som vill ha ett välbalanserat flöde igenom yogans alla positioner. Vinyasa betyder just att man kopplar samman rörelse med andning. 
Ett ayurveda- tänk genomsyrar alltid klassen och vi börjar med olika andningstekniker och mindfulness följt av korta uppmjukande och kreativa flöden. Hela solhälsning A och B genomförs för att få upp värme och energi innan vi ger oss på balanser, höftöppnare och bakåtböjar. Vi jobbar oss igenom hela kroppen och lär oss hur man anpassar sin yoga efter vad man behöver just nu.
Lite fler avancerade positioner än i de andra klasserna erbjuds här (självklart med alternativ). 
Passar dig som:
Är relativt van yogi- alltså känner till solhälsning A och många grundpositioner i yogan.
Vill ta din yoga ett steg längre med mer avancerade positioner.

Hatha/ Yinyoga

Den här klassen delas upp i två halvor- första halvan, Hatha. Andra halvan- Yin. 
I hatha-delen mjukar vi upp kroppen med lätta rörelser och andningsövningar som sedan tar oss in i solhälsningar och stående positioner och balanser. Hathadelen ska verka stärkande och värmande för att sedan mjukt gå över i yindelen där vi slappnar av och stannar i positionerna i 2-4 min. En mix av det värmande, stärkande och det mjuka och kalla innan en lång, ofta guidad avslappning. Ett ayurveda- tänk ingår även alltid som ett centralt tema i den här klassen.
Passar dig som:
Känner dig relativt ny för yogan och vill uppleva både flöde och stillhet 
Vill ha en skön mix av båda stilar

 

Ellinor Läth & Cecilia Fredriksson leder alla pass i Mariestad


Vi finns på

Esplanaden 1, vån 4, Mariestad

 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev