YogaCentrum i Mariestad 

 

Höstterminen -21

Start v. 35, 42 

Boka tid

Måndag Tisdag Onsdag Torsdag Fredag Lördag Söndag


 



 
9.30-10.45
Senior
Cecilia
       
   

 

       
16.15-17.30
Yin/Yang
Ellinor


PT-Yoga
Förbokas

 

 

     
17.45-19.00
YinYoga
Ellinor


 

 

17.45-19.00
VinyasaFlow 
(nivå2)
Ellinor

   

 

19.10-20.25
Hatha/Vinyasa
Nybörj/nivå1
Ellinor

 

18.30-20.00
YinYoga
Lena

19.10-20.25
Hatha/Yin
Ellinor
   

18.30-19.45
YinYoga
Lena 

OBS! Ditt kort gäller för de 7 veckor  du bokat dig på.
Du kan ta igen pass när som helst under de 7 veckor du bokat dig på i mån av plats, du kan inte spara outnyttjade tillfällen till nästkommande kursomgång eller termin.

Höstterminen startar v 35.  Kurslängd 7 tillfällen á 980:-. Vi har valt att dela upp kurserna i två omgångar (haft 14 v kurs tidigare), vi startar kursomgång 2 med 7 nya tillfällen i direkt anslutning efter avslutad kurs. Man kan välja att  gå endast en kurs på 7 tillfällen eller att även boka sig på efterföljande kurs för sammanlagt 14 tillfällen totalt. Betalning sker per kursstart via Klarna på vår bokningssida. Du kan givetvis boka dig på hur många kurser du önskar om du vill yoga flera gånger i veckan.

Det går att droppa in på alla kurserna i mån av plats. Du betalar med swish på plats för drop in, 160:-/drop-in.

Kursen betalas på faktura via Klarna
Man måste godkänna betalningen via klarna när man bokar sig på en kurs annars avbokas platsen automatiskt. 
Klarnas regler för betalning: En Klarna-betalning kan göras tidigast 28 dagar innan tjänsten. Innan dess visas inte betalningsmöjligheten utan du får istället ett mail när möjligheten att betala finns. Du har då 2 dygn på sig att initiera en betalning för att behålla bokningen annars avbokas du automatiskt. Pengar dras inte förrän tjänsten påbörjas om du valt faktura (ej kortbetalning).

Boka tid med värdekort: Har du ett värdekort som du vill använda så bokar du precis som vanligt och genomför betalningen via Klarna. Vid bokningen skriver du din Värdekort/presentkortskod i fältet Noteringar och klickar på lägg till. Då avbryts din betalning så att Klarna inte drar pengar.

Boka tid med Epassi, Vid bokningen skriver du "Epassi och summan för Epassi" i fältet Noteringar. Jag avbryter då din betalning så att Klarna inte drar pengar. Istället betalar du det via Epassi och det ev kvarvarande priset via Swish på plats vid första kurstillfället.

Den kurs du bokar dig på vid terminens start är din "hemgrupp" och du har garanterad plats på just den kursen. Om du tar igen pass på annan kurs kan du delta i mån av plats. Missade pass kan när som helst tas igen under terminen i mån av plats, dock ej nästkommande termin. Vid eventuella avvikelser på din bokade kurs får du meddelande via sms under terminens gång. Om det inte är din kurs/hemgrupp hittas informationen på Facebook eller hemsda. 

Boka tid

 

PRISER

 

Passbeskrivningar

Yin/Yang yoga efter jobbet

Till den här klassen kan både van som ny utövare av yoga, komma. Syftet är att nå ett lugnt tillstånd och öppna upp kroppen med hjälp av rörelser och positioner. Vi rör oss mot att kunna behålla lugnet för resten av dagen/ kvällen och koppla bort tankarna från jobb, krav och press.
Vi utforskar både flödande yoga, där vår styrka och balans sätts på prov och där vi arbetar upp värme i kroppen, samt yinyogan som är mer meditativ och där vi sitter eller ligger i olika positioner i 3-5 min. Gruppen har mycket inflytande över hur pass mycket flöde och aktivitet vi väljer att ha för dagen.  
Passar för dig:
Som har svårt att koppla bort tankar på jobb och vill kunna slappna av efter jobbet. 
Som är lite måndagstrött och vill börja veckan på ett skönare sätt.
Som är ny för yoga och vill testa olika stilar.

Yinyoga

Yinyoga är den mer meditativa formen av yoga där vi ligger eller sitter i positioner i 3-5 min. I den här yogaformen är vår största uppgift och utmaning att slappna av och släppa på fysiska, emotionella och mentala spänningar. Vi jobbar med bindväven, även kallad fascia och använder oss därför utav olika guidade meditativa tekniker samt lär oss att andas på rätt sätt- djupt och mjukt. Ett ayurveda- tänk genomsyrar varje klass och vi lär oss samtidigt mer om hur vi kan använda oss av den i yogan (läs mer om ayurveda längre upp). 
Passar för dig som: 
Känner av mycket stress, mentalt eller fysiskt.
Lider av eller känner att utmattningssyndrom är nära.
Har artros eller känner av stelhet i synnerhet runt höfter eller axlar/ bröst.
Är gammal eller ung - alla kan vara med på yinyoga!

Hatha/Vinyasa, Nybörjare/nivå 1

Detta är en flödande typ av yoga där vi börjar med andningsövningar och en mjuk uppvärmning innan vi öppnar upp kroppen i en mer flödande solhälsning som får upp värme och energi. Kroppen stärks och vi jobbar på att hitta balans och fokus samt känna in positionerna för att öka vår kroppskännedom. 
Klassen avrundas med en serie nedvarvande positioner och en lång djup avslappning som ofta är guidad. 
Du lär dig grunderna steg för steg och får med mycket lärorika detaljer och baskunskaper. Alternativ till många positioner ges alltid.

Fokus ligger mestadels på det fysiska men självklart lär du dig också att andas rätt och en del meditativa tekniker involveras då de alla är mycket viktiga delar för att kunna öppna upp kroppen! 

Passar för dig som:
Vill se din yoga som fysisk träning och på så sätt stärka kroppen.
Vill jobba mer grundligt och få kroppen mer varm.
Vill känna dig mer grundad.
Vill öka din kroppskännedom- ett steg i taget.
Är ny för yoga eller bara testat någon enstaka gång
Är van och vill öva grunderna i yoga

HathaYoga & Meditation

Hathayogan är den mest kända formen av yoga ur vilken de flesta andra yogaformer härstammar. Genom att träna kroppen vill man i hathayoga nå sinnet och därmed finna inre balans. Mjuka fysiska rörelser kombineras med andningsövningar och meditation för att uppnå ett hållbart fysiskt och psykiskt välbefinnande. Vi startar passet med flödesyoga och avslutar med 15-20 minuters meditation.

Yin Yoga & Yoga Nidra (guidad djupavslappning)

I den här klassen avsätter vi lite extra tid åt guidad avslappning efter yinyogan.
Yinyoga är den mer meditativa formen av yoga där vi ligger eller sitter i positioner i 3-5 min. I den här yogaformen är vår största uppgift och utmaning att slappna av och släppa på fysiska, emotionella och mentala spänningar. Vi jobbar med bindväven, även kallad fascia och använder oss därför utav olika guidade meditativa tekniker samt lär oss att andas på rätt sätt- djupt och mjukt. Ett ayurveda- tänk genomsyrar varje klass och vi lär oss samtidigt mer om hur vi kan använda oss av det i yogan (läs mer om ayurveda längre upp). 
Den guidade avslappningen tar upp till 20 min av varje klass. Här guidas du igenom kroppens alla hörn, vi använder oss utav visualisering och mentala bilder och räkning av andetag bl.a. för att nå en mycket djup avslappning.
Passar för dig som:
Känner av stress, framförallt mentalt.
Vill successivt nå en djupare mental och fysisk avspänning och återställa kroppens energi.
Har sömnproblem eller lider av ångest/ oro.

MediYoga (Medicinsk Yoga)

Med hjälp av MediYoga kan du skapa förutsättningar för djup balans och läkning i kropp och själ.

Det spelar ingen roll om du är en van utövare av yoga eller om du är helt ny. Du behöver inga förkunskaper för att vara med och allt du behöver för att delta finns på plats.

MediYoga är en mjuk, lugn och inkännande yogaform med stort fokus på att möta sig själv precis där man är. MediYoga handlar aldrig om prestation och du anpassar övningarna efter din egen förmåga, vi avslutar varje MediYoga-pass med meditation.

10 minuter innan passets början öppnas dörren till salen så kom gärna lite innan och landa på mattan i lugn och ro.
Vänligen respektera varandra genom att samtala så lite som möjligt när du väl har trätt in i salen.
Ta vara på möjligheten att helt gå in i dig själv för en stund.

Yoga Lugn

Vi jobbar med medvetna, rytmiska, lugna och energigivande rörelser. Fokus är lugnet och att frigöra olika sorters spänningar från kroppen. Yogan är en självterapeutisk metod för personlig utveckling, såväl kroppsligt och mentalt. Öppnar upp blockeringar i kroppen, frigör energi, ökar cirkulationen.

Senioryoga

Hit är du som som är pensionär välkommen, men även du som bara är dagledig och kanske behöver ta ett steg i taget. Här jobbar vi oss grundligt och långsamt igenom kroppen. Vi lär oss att andas rätt och hur vi upprätthåller balans, styrka och smidighet i takt med att vi åldras för att förhindra fall, skador och åldersrelaterade sjukdomar. Mjuk uppvärmning och flöden följer, som repeteras varje tillfälle för att vi ska känna igen dem. 
Du jobbar upp värmen i kroppen innan vi varvar ned och stannar en stund längre i positioner som fungerar lugnande för kropp och sinne. Under klassen finns tillgång till kuddar, filtar, yogablock och annat stöd för att göra det så bekvämt som möjligt. Lång vila och avslappning avslutar alltid klassen. Man är aldrig för gammal för att börja yoga!
Passar dig som:
Känner dig orörlig eller stel.
Känner dig nyfiken på hur yogan kan ge dig ett mentalt lugn.
Lider av åldersrelaterad artros, ryggproblem eller ledproblem.

Vinyasa Flow, nivå 2

Vinyasa Flow är klassen för dig som vill ha ett välbalanserat flöde igenom yogans alla positioner. Vinyasa betyder just att man kopplar samman rörelse med andning. 
Ett ayurveda- tänk genomsyrar alltid klassen och vi börjar med olika andningstekniker och mindfulness följt av korta uppmjukande och kreativa flöden. Hela solhälsning A och B genomförs för att få upp värme och energi innan vi ger oss på balanser, höftöppnare och bakåtböjar. Vi jobbar oss igenom hela kroppen och lär oss hur man anpassar sin yoga efter vad man behöver just nu.
Lite fler avancerade positioner än i de andra klasserna erbjuds här (självklart med alternativ). 
Passar dig som:
Är relativt van yogi- alltså känner till solhälsning A och många grundpositioner i yogan.
Vill ta din yoga ett steg längre med mer avancerade positioner.

Hatha/ Yinyoga

Den här klassen delas upp i två halvor- första halvan, Hatha. Andra halvan- Yin. 
I hatha-delen mjukar vi upp kroppen med lätta rörelser och andningsövningar som sedan tar oss in i solhälsningar och stående positioner och balanser. Hathadelen ska verka stärkande och värmande för att sedan mjukt gå över i yindelen där vi slappnar av och stannar i positionerna i 2-4 min. En mix av det värmande, stärkande och det mjuka och kalla innan en lång, ofta guidad avslappning. Ett ayurveda- tänk ingår även alltid som ett centralt tema i den här klassen.
Passar dig som:
Känner dig relativt ny för yogan och vill uppleva både flöde och stillhet 
Vill ha en skön mix av båda stilar

 

Ellinor Läth, Lena Vilstrup & Cecilia Fredriksson leder passen på YogaCentrum i Mariestad


Vi finns på

Esplanaden 1, vån 4, Mariestad

 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev