Yoga

Fysiskt & Psykiskt:

Du behöver inte vara vig eller ha praktiserat yoga tidigare för att utöva den yoga vi erbjuder. Det är inga krångliga och invecklade rörelser utan övningar fullt möjliga för de flesta att utföra. Genom att praktisera yoga ökar du kontakten med ditt inre jag, din själ. Du får mer energi, skapar en större självacceptans och upplever ett ökat välbefinnande.

Yogans effekter:

Yoga är en metod för att uppnå välbefinnande och hälsa till såväl kropp som själ. Det är en mångtusenårig tradition och det finns mängder av forskning runt dess gynnsamma effekter på den fysiska, mentala och själsliga nivån. Yoga hjälper dig att skapa en stark, flexibel och balanserad kropp och ökar upplevelsen av vitalitet och lugn. I Yogan tränas den medvetna närvaron, som även kallas mindfulness. Genom den medvetna närvaron i kropp, sinne och andning så ökas upplevelsen av både energi och stillhet som ger vila för kropp och sinne. Yoga har bevisade effekter på bla. rygg- och nackproblem samt mot stress, oro och sömnstörningar.

Yogan består av:

Kroppsställningar (asanas)

Rörelser som ger fysisk smidighet, ökad rörlighet och styrka samt löser spänningar i muskler och leder samt ökar din kroppsmedvetenhet och välbefinnande.

Andningsövningar(pranayama)

Medveten och kontrollerad andning för att öka andningskapaciteten och syresätta hela kroppen. Skapar lugn, centrering, eliminerar stress, balanserar blodtrycket och stärker immunförsvaret.

Medveten närvaro (pratyahara)

Träning i att öka närvaro i nuet och vara där du är. Det kan också innebära att ta en time out från yttre intryck och vila sinnet.

Meditation (dharana, dhyana, samadhi)

Rörelse kordinerad med andning ger en form av avslappnad, ansträngningslös fokuserande av din uppmärksamhet som ger en mental avspänning där tankar i små stunder släpper taget och lämnar dig med inre stillhet och sinnesfrid. Att uppleva dess små "glapp" mellan tankarna, ger en djup och återhämtande vila för kroppen och hjärnan. Lagrad stress kan frigöras och gynsam påverkan på nervsystemet och hjärnan skapar större förmåga till inre lugn och självacceptans.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev