Schema och priser, Lidköping 

Våren 2019
Terminsstart: söndag 13 januari

Måndag Tisdag Onsdag Torsdag Fredag Söndags
  10.00-11.30

Ashtanga yoga
Senior Basic 2

Madelene
  10.00-11.15

Hatha yoga
Mjuk/Basic

Madelene
10.00-11.15

Ashtanga yoga
Senior Basic 1

Madelene
 
        12.00-13.30

Privatlektioner/
Ayurvedisk massage & hälsorådgivning

Förbokas
 
  12.30-16.00

Privatlektioner /
Ayurvedisk massage & hälsorådgivning

Förbokas
11.30-16.00

Privatlektioner

Förbokas
12.30-16.00

Privatlektioner /
Ayurvedisk massage & hälsorådgivning

Förbokas
14.00-15.00

Restorative yoga
Lidköpings kommun

Madelene
 
17.00-18.00

Mindfulness
Lidköpings kommun

Eva-Karin
17.00-18.00

Ashtanga yoga
Lidköpings kommun

Madelene
16.15-17.30

Hatha/yin

Ellinor
17.10-18.45

Ashtanga yoga
Basic 1
Ledd klass & Mysore

Madelene
  16.00-18.00

Ashtanga yoga
Mysore

Madelene
18.15-19.45

Ashtanga yoga
Basic 1

Maria
18.10-19.40

Ashtanga yoga
Basic 2

Madelene
17.40-18.55

Yoga för män

Ellinor
19.00-20.15

Yin/Restorative

Madelene/Maria
  18.15-19.30

Hatha/yin

Madelene

 

Passbeskrivning

 

Ashtanga yoga

I Ashtanga yoga lär du dig successivt en fast sekvens av yogarörelser som binds ihop i ett flöde, synkroniserat med ditt andetag.

Du börjar från början i lugnt tempo, och bygger på i den takt du blir bekväm med rörelserna, så att du kan bygga din egen yogapraktik och alltid ha den med dig för resten av ditt liv.

Rörelserna kommer göra dig stark, smidig och ge dig bra balans, men är framförallt ämnade att ta dig in i djupare lager av stillhet och centrera dig i ditt eget varande. 

Fokus  i träningen ligger på en kombination av rörelse, andning och blickpunkt för att skapa en kraftfull övning i medveten närvaro (mindfulness) och fungera som en port in i meditation.

Läs och lär mer om Ashtanga yoga och dess tradition HÄR

Basic 1, ledd klass

På den här kursen övar vi grunderna i Ashtanga yoga. ALLA kan vara med! Även nybörjare. 
Ashtanga yoga har en fast sekvens. Vi kommer att lära oss ordningen på ställningarna och gå igenom grunderna steg för steg. Vi kommer även träna på att andas med lugna jämna andetag och att synkronisera andningen med rörelsen.

Basic 2, ledd klass  

Passet leds en bit in i sittande serien. Du blir instruerad i ett jämnt flöde och det är bra om du har lite erfarenhet av Ashtanga yoga sedan innan, tex en termin basic 1 och/eller Mysore.

Ledd klass och Mysore 

Passet leds en bit in i stående serien på en grundnivå som ALLA kan vara med på. Därefter kan du som är van vid Mysore, fortsätta i ditt eget tempo medan nedvarvningen leds för dig som vill fortsätta ledas genom passet. Både nybörjare och vana är välkomna!
På torsdagspasset kl.17.10 inleder vi med en liten stunds andningsövning och meditation.

Mysore 

Mysore style är det traditionella sättet att utöva Ashtanga yoga.
Stilen innebär att du yogar tillsammans med andra, men du gör rörelserna i din egen takt och i det tempo som passar dig.
Det blir din helt individuella träning, där du får jobba utifrån egna förutsättningar och möta dig själv där du är just nu och jobba med det just du behöver jobba med.
Läraren finns alltid med i rummet och går runt och assisterar, ger råd och hjälper dig att utvecklas.
Det blir nästan som privatundervisning i grupp.
ALLA kan vara med!
Ett öppet sinne och villighet att lära, är det enda du behöver för att delta.

Senior, basic 1 och basic 2

I Ashtanga yoga senior, är tempot extra lugnt. 
Rörelserna är mjuka och stärkande, både fysiskt och mentalt. Balansen kan påverkas ju äldre vi blir, här övar vi för att hålla den vid liv.
Har du ont i dina leder, t ex pga artros är yoga ett bra sätt att stärka musklerna för att minska stelhet.
Vi inleder med en uppmjukande uppvärming innan själva ashtanga-passet börjar, och avslutar med avslappningsövning.
Förutom att du kommer känna dig smidigare och starkare hittar du likasinnade som också vill hålla både kropp och knopp i form.
Basic 1 är lämpligt för ALLA, nybörjare är varmt välkomna!.
Basic 2 för dig som tränat yoga en termin eller mer.

 

Fördelar med ashtangayoga

  • Gör kroppen starkare 
  • Gör kroppen mer vig och flexibel
  • Ökar blodcirkulationen och syrehalten i blodet
  • Ger ett inre lugn
  • Rensar ut slaggprodukter från muskler och organ
  • Bygger upp immunförsvaret
  • Ökar koncentrationsförmågan
  • Ger bättre sömn
 

 

Vi finns på Sockerbruksgatan 1, Sockerbruket Lidköping

(Ingång stora entrén direkt bakom resecentrum/tågstationen,
4:e våningen.
Samma korridor som bla. Friskis o Svettis).

 

 

 

 

 

Hatha yoga

Ordet Hatha är sanskrit. Ordet Hatha står för vilja, kraft och styrka. Ha står för solen, manlig energi och värme. Tha står för månen, kvinnlig energi och kyla. Föreningen mellan dessa två universella grundenergier skapar balans och harmoni.
Med hjälp av de olika yogapositionerna bygger vi styrka, uthållighet och öklar flexibilteten i kroppen. Djupandningen hjälper oss att bli mer koncentrerade och ger ett lugnare  och mer balanserat sinne.

Hatha yoga, mjuk basic  

Passet går i ett mjukt och lugnt tempo så att du hinner känna effekterna av det du gör.
Här kan du komma precis som du är och göra precis det som du klarar av. Här finns inget rätt eller fel sätt att göra yoga på utan vi söker oss fram till vad som är möjligt för var och en. Vi använder stolar, pallar och kuddar och filtar allt för att göra det möjligt att kunna röra kroppen så mycket som den kan och klarar av. 

Yoga för män 

Är du kille/man och är intresserad av yoga? På den här kursen får du lära dig grunderna i yoga och kommer att guidas igenom yogans olika positioner. Yogan stärker din kropp och gör den smidigare samtidigt som du blir mer centrerad, fokuserad och lugn i sinnet.
Inga förkunskaper krävs, bara ett öppet sinne.
 

Hatha / Yin yoga

Passet inleds med mjuk, flödande hatha yoga, som hjälper dig att landa i kroppen och rensa bort rastlös och orolig energi. Andra halvan av passet landar du i yin-yogans, vilande ställningar där vi stannar länge i positionen för att låta kroppen och sinnet släppa spänningar i sin egen takt så att du hittar lugn och en känsla av att vara centrerad i dig själv.
Passet avslutas med djupavslappning.
Det här passet brukar uppskattas av ALLA... Välkommen!

 

Yin / Restorative yoga

 

Yin / Restorative yoga

Det här passet, ger dig maximal återhämtning och vila, skapar ökad medvetenhet och lugn och löser spänningar.
Med hjälp av kuddar, bolster, filtar och block sitter eller ligger du länge (i upp till 10 min) i olika yogiska ställningar där både muskulära och känslomässiga spänningar får chans att lösas upp. 
När spänningar frigörs, stärks och möjliggörs ett bättre energiflöde i de energikanaler som löper sublimt i vår bindväv vilket leder till att man får mer kraft och energi.
Vissa övningar löser djupt liggande spänningar i bindväven, främst i bäckenområdet, höfter, ländrygg, bröst och axlar. Andra ställningar fokuserar helt på återhämtning och vila.
Yin och Restorative yoga är ett kraftfullt sätt att motverka stressrelaterad stelhet, värk och trötthet. 
ALLA kan vara med! Ingen erfarenhet krävs.

 


BOKA HÄR

 

PRISER

 

 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev