Schema och priser, Lidköping 

Höstterminen 2019
Start söndag 25 augusti
Höstterminen är 14 veckor lång

OBS! Vi gör UPPEHÅLL pga yogaresan till Nerja, följande datum och tider:
Söndag 1 sept: Ashtanga kl. 16.15 och Hatha/Yin, kl. 18.15
Tisdag 3 sept: Ashtanga kl. 10.00 och Ashtanga kl. 18.10
Torsdag 5 sept: Hatha Yoga kl. 10.00,  Hatha Yoga & Meditation kl. 17.10 och Ashtanga Yoga kl. 18.30
Fredag 6 sept: Yin Yoga kl. 10.30            Mer info här

Söndag Måndag Tisdag Onsdag Torsdag Fredag
    10.00-11.30

Ashtanga Yoga
Senior/mjuk 

Madelene
  10.00-11.15

Hatha Yoga
Senior/mjuk

Madelene
10.30-11.30

Yin Yoga
Senior/mjuk

Madelene
    12.30-16.00

Privatlektioner /
Ayurvedisk massage &
hälsorådgivning

Förbokas
11.30-16.00

Privatlektioner

Förbokas
12.30-16.00

Privatlektioner /
Ayurvedisk massage & 
?hälsorådgivning

Förbokas
12.00-12.45

Ashtanga Yoga
Lidköpings kommun

Madelene
16.15-18.00

Ashtanga Yoga
Mysore

Madelene
17.00-18.00

Mindfulness
Lidköpings kommun

Eva-Karin

17.00-18.00

Ashtanga Yoga
Lidköpings kommun

Madelene


16.45-17.45

Yin Yoga
 

Ellinor


17.10-18.20

Hatha Yoga & 
Meditation

Madelene

15.15-16.15

Restorative Yoga
Lidköpings kommun

Madelene
18.15-19.30

Hatha/Yin

Madelene
18.15-19.30

Vinyasa Flow 
Mjuk

Kaki
18.10-19.45

Ashtanga Yoga
Fortsättning

Madelene
17.50-18.50

Yoga för män

Ellinor
18.30-19.30

Ashtanga Yoga
Grunderna

Madelene & Johanna
 
        19.40-20.40

Yin Yoga

Märta
 

Yogaformer och passbeskrivning


Hatha yoga - balans och insikt

Hatha yoga är grunden för alla yogaformer och här hittar vi hela yogasystemet som innefattar vägledning för hur vi relaterar till vår omvärld och oss själva, yogapositioner, andningsövningar, energistyrande tekniker (mudras, bandhas) och meditation.

Hatha yoga är utformat för att balansera ditt energisystem, din kropp och ditt sinne för att förbereda dig för meditation och djupare insikter.

Hatha yoga, senior/mjuk

Allsidig Hatha Yoga som tränar balans, styrka/bålstabilitet och gör dig mjukare i kroppen och sinnet.
Ett lugnt och lättillgängligt pass där vi utforskar vad som är möjligt för var och en.


Hatha yoga och meditation

Det här passet hjälper dig att öka kroppsmedvetenheten, släppa tankarna och förbereda för meditation med hjälp av yogans positioner, andningsövningar och andra energistyrande tekniker.
Ett väl avvägt pass där du får känna effekten av att göra en övning i taget, riktat mot att balansera ditt energisystem.
Passet avslutas alltid med sittande meditation.
Torsdagar kl. 17.10-18.20


Hatha/Yin yoga

Balanserande hatha yoga och stilla, vilande yin yoga som blandas i en skön mix, särskilt avsett för hitta avspänning och grunda dig.
Passet bygger på ayurvediska principer.
Söndagar kl. 18.15-19.30


Yoga för män -
smidighet, styrka och mentalt lugn

Är du kille/man och är intresserad av yoga? På den här kursen får du lära dig grunderna i yoga och kommer att guidas igenom yogans olika positioner.
Yogan stärker din kropp och gör den smidigare samtidigt som du blir mer centrerad, fokuserad och lugn i sinnet.
Inga förkunskaper krävs, bara ett öppet sinne.
 

Yin Yoga - 
löser spänningar på djupet och skänker vila

Yin Yoga är en yogaform som både löser mental stress och fysiska spänningar djupt i bindväven, så att du kan komma till ro och hitta vila. Positionerna som är terapeutiska och avslappnande, hålls i tre till fem minuter och görs sittandes och liggandes på golvet.

Utöver stressreduktion är det ett mycket bra komplement till andra träningsformer eftersom det gör dig smidig och och rensar ut slaggprodukter ur musklerna som kan ansamlas vid tex styrketräning.

På YogaCentrum erbjuder vi just nu tre typer av yin-yoga-pass: 

Onsdag, tidig kväll, kl 16.45: hjälper dig att släppa dagen som varit och att varva ner inför kvällen.

Torsdag, senare kväll kl 19.40-20.40: för djupgående lugn och förbereda för en god natts sömn.

Fredag förmiddag kl 10.15-11.15 för ökad klarhet och lugn inför resten av dagen.


Restorative Yoga - konsten att vila

Restorative yoga är en yogaform som är helt inriktad på att stimulera det parasympatiska nervsystemet och därmed lugn- och ro-effekter i kroppen.
Ställningarna görs främst liggandes och sittandes och mycket stöd som kuddar, bolster, filtar, klossar och band används för att kroppen och sinnet ska kunna släppa stress och spänningar. Positionerna hålls sedan i allt från några min upp till över 20 minuter.
Den mest stillsamma och vilande yogaformen för dig som behöver djup återhämtning och/eller dig som vill lära dig mer om vilande yoga när det behövs som ett komplement i vardagen eller till annan form av träning och yoga.


Vinyasa Flow -
mjuka flöden, kreativitet och inspiration

På yogans ursprungliga språk Sanskrit, betyder ordet Vinyasa "att placera på ett specifikt sätt / i rätt ordning". I Vinyasa yoga länkas posititonerna samman i ett  flöde som kan variera från gång till gång och passen har olika intentioner, teman och fokus. Bra för dig som inspireras av kreativitet och variation.
Vinyasa yoga erbjuds på måndagar kl. 18.15-19.30.
Passet är mjukt och enkelt, passar både nybörjare och vana.

 

Vi finns på Sockerbruksgatan 1, Sockerbruket Lidköping

(Ingång stora entrén direkt bakom resecentrum/tågstationen,
4:e våningen.
Samma korridor som bla. Friskis o Svettis).

 

 

Ashtanga yoga - 
kraft, dynamik och närvaro

Ashtanga yoga är en kraffull, dynamisk och samtidigt mycket meditativ form av Hatha Yoga.
Du lär dig succesivt en fast sekvens av yogarörelser som synkroniseras med andetaget och en särskild blickpunkt för varje rörelse.

Kombinationen av rörelse, andning och blickpunkt hjälper dig att släppa mental stress och landa i medveten närvaro.

Den här yogaformen passar dig som tycker om att jobba med kroppen och samtidigt vill hitta lugn och mental avslappning.

Läs och lär mer om Ashtanga yoga och dess tradition HÄR

Ashtanga yoga - grunderna

I lugnt tempo fokuserar vi extra på hur ställningarna utförs och hur de länkas med andetaget. 
Du lär dig också andra grundläggande aspekter av Ashtanga yoga som kroppslås och blickpunkt.
Passet är lämpligt för nybörjare, men rekommenderas även starkt till dig som tränat ett tag för att befästa grunden.
Torsdagar kl 18.30-19.30

Om du är nybörjare, kombinera gärna det här passet med Mysore practice på söndagar.

Ashtanga yoga - fortsättning

Passet leds en bit in i sittande serien, mot halva serien (Navasana).
Du blir instruerad i ett jämnt flöde och det är bra om du har lite erfarenhet av Ashtanga yoga sedan innan, tex en termin grundkurs och/eller Mysore.
Tisdag kl 18.10-19.45

Kombinera gärna det här passet med både Grundkursen på torsdagar och Mysore practice på söndagar.


Ashtanga yoga - Mysore practice
(traditionell Ashtanga Yoga)


Mysore style är det traditionella sättet att utöva Ashtanga yoga.
Stilen innebär att du yogar tillsammans med andra, men du gör rörelserna i din egen takt och i det tempo som passar dig.

Det blir din helt individuella träning, där du får jobba utifrån egna förutsättningar och möta dig själv där du är just nu och jobba med det just du behöver jobba med.

Läraren finns alltid med i rummet och går runt och assisterar, ger råd och hjälper dig att utvecklas.
Det blir nästan som privatundervisning i grupp.

Passet är för dig som utövar första serien och också lämpligt för nybörjaren.

Nybörjare kan gärna kombinera det här passet med Grundkursen på torsdagar.
Fortsättningselever kombinerar gärna det här passet med både Fortsättningskursen/ledd klass på tisdagar och Grundkursen på torsdagar.


Ashtanga yoga - senior/mjuk

Här är tempot extra lugnt, rörelserna är mjuka och stärkande, både fysiskt och mentalt.
Balansen kan påverkas ju äldre vi blir, här övar vi för att hålla den vid liv.
Har du ont i dina leder, t ex pga artros är yoga ett bra sätt att stärka musklerna för att minska stelhet.

Vi inleder med en uppmjukande uppvärming innan själva ashtanga-passet börjar, och avslutar med avslappningsövning.

Förutom att du kommer känna dig smidigare och starkare hittar du likasinnade som också vill hålla både kropp och knopp i form.
 

 

Fördelar med Ashtanga Yoga

  • Gör kroppen starkare 
  • Gör kroppen mer vig och flexibel
  • Ökar blodcirkulationen och syrehalten i blodet
  • Ger ett inre lugn
  • Rensar ut slaggprodukter från muskler och organ
  • Bygger upp immunförsvaret
  • Ökar koncentrationsförmågan
  • Ger bättre sömn


 

BOKA HÄR

 

PRISER

 

OBS! Ditt kort gäller höstterminen ut, alltså 14 veckor från terminsstart. 
Du kan ta igen pass när som helst under terminens gång, men du kan inte spara outnyttjade tillfällen till nästkommande termin.


 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev